Това е един от най интересните STEM проекти по които съм работил през последната година.
Накратко, това е система за напояване на едно растение, която измерва няколко параметъра – влажност на почвата, температура и светлина, за да реши дали да включи помпичката за вода или не.
В началото засяхме семена от босилек и след като станаха на разсад ги преместихме в саксии. Грижихме се всеки ден за растенията, поливахме ги, добавихме течен тор и каквото друго е необходимо. Имаше и 3 беседи свързани с отглеждане на растения, които засягат теми по биология.
Самите електронни платки, които контролират напояването, всеки ученик си сглоби сам – буквално, с поялник в ръка. Наложи се да научим основни принципи от физиката, какво е електричество, ток, напрежение и съпротивление и как се отнасят помежду си. Засегнахме и други теми по физика.
Част от заниманията беше и сглобяването на дървена конструкция, върху която монтираме електронните платки, саксията, контейнера за вода и други елементи от системата. Важно беше учениците да придобият и сръчности да работят с различни инструменти и материали.
Научихме как се и се програмират електронните платки, как се работи със сензорите и как да създадем алгоритъм за контрол на поливната система. Не сме използвали никакъв предварително готов код – всеки си създава програмата сам от самото начало. За леснота използвахме система за блоково програмиране.
Накрая събрахме всички компоненти на системата, всеки си качи окончателната версия на програмата, напълнихме контейнера с вода и включихме захранването. Всичко заработи. Остава да видим как ще се грижи за растението. Това ще отнеме известно време разбира се.
Основната цел на това интересно занимание беше да покажем как това което изучаваме по няколко учебни дисциплини може да намери практическо приложение в нещо полезно. Избрахме система за напояване, защото важността, приложимостта и ползата от нея може да бъде лесно разбрана от абсолютно всеки.
Разбира се проектите си остават за участниците. През лятото ще очакваме всеки да ни праща обратна връзка как се развиват растенията им и се надяваме да оцелеят до началото на учебната година.
Опитахме се да направих всичко това за сравнително кратко време – 8 занятия по 2 часа, но сега след като всичко приключи и направихме анализ на постигнатото, смятам, че е по-подходящо за 12 занятия по 2 часа, за да имаме повече време за някои от по-сложните теми.
Планираме да повторим експеримента през есента, за да видим дали могат растенията да се развиват и през по-студените периоди на годината, когато всъщност учениците са на училище.